Reklama

Reklama

Kalarepa: Jedz na zdrowie

Choć jasnozielone bulwy kalarepy są powszechnie dostępne na straganach i w większości sklepów spożywczych, wciąż nie podbiły serc Polaków. Mimo licznych wartości odżywczych i właściwości zdrowotnych, kalarepa pozostaje trochę w cieniu innych warzyw.

Warto zwrócić na nią uwagę, również po to, by urozmaicić menu. Plastry świeżej kalarepy to świetny dodatek do kanapek. Pokrojona w kostkę lub półksiężyce sprawdzi się w sałatkach i surówkach. Niezwykle cenne są również jej liście, a kolejnym atutem relatywnie niska cena. Nie zastanawiaj się, tylko dopisz kalarepę do listy zakupów. To się opłaca. 

Kalarepa dla smukłej sylwetki

Kalarepa zgrabnie łączy wszystkie cechy produktu, który powinien znaleźć się w diecie odchudzającej. Redukcja kaloryczności nie może iść w parze ze zmniejszaniem ilości niezbędnych dla zdrowia wartości odżywczych. Dlatego w trakcie pracy nad korektą sylwetki szczególnie ważne jest sięganie po produkty niskokaloryczne i jednocześnie bogate w składniki odżywcze. Kalarepa doskonale spełnia te warunki.

Reklama

Obok pokaźnych dawek witaminy C i tych z grupy B, a także składników mineralnych, na czele z potasem, wapniem, żelazem i magnezem, kalarepa jest źródłem błonnika pokarmowego. Ta substancja balastowa nie tylko znosi zaparcia i pobudza senny metabolizm. Spowalniając wchłanianie węglowodanów, błonnik reguluje poziom cukru we krwi. Ma też korzystny wpływ na gospodarkę lipidową. Wypełniając żołądek zapobiega zjadaniu zbyt dużych porcji i utrwala uczucie sytości. Kalarepa jest dobrym wyborem nie tylko w diecie odchudzającej, ale też cukrzycowej. Oraz w profilaktyce miażdżycy.

Kalarepa - działanie antynowotworowe

Zielona to niejedyna wersja kalarepy. Choć zdecydowanie rzadziej, warzywo występuje również w odcieniach fioletu. Główną część jadalną rośliny stanowi jej, kształtem zbliżona do elipsy, bulwa. Po zdjęciu delikatnej, lekko aksamitnej skórki, natrafimy na chrupiący i wielowymiarowy w smaku miąższ. Pobrzmiewają w nim słodkie nutu i posmak surowej kapusty. Nie bez powodu. Wszak kalarepa należy do rodziny kapustowatych i nie jest pozbawiona ich właściwości leczniczych. Zawiera liczne związki o działaniu przeciwnowotworowym. Mowa o wspomnianym już silnym przeciwutleniaczu (w postaci witaminy C), a także sulforafanie i izotiocyjaninach.

Kalarepa: 10 korzyści dla zdrowia

Obecności wielu składników odżywczych kalarepa zawdzięcza szereg właściwości zdrowotnych. Wymieńmy najważniejsze:

- dzięki witaminom z grupy B, wzmacnia system nerwowy i pomaga radzić sobie ze stresem,

- ma korzystny wpływ na pracę mózgu i zdolności poznawcze, takie jak myślenie, zapamiętywanie i koncentracja,

- chroni przed anemią i chorobą niedokrwienną serca,

- sprzyja normalizacji ciśnienia tętniczego krwi,

- wzmacnia komórki skóry i przyspiesza proces gojenia ran,

- poprawia pracę systemu immunologicznego,

- usprawnia metabolizm tłuszczów,

- chroni i wzmacnia oczy zarówno przed szkodliwym promieniowaniem, jak i działaniem wolnych rodników,

- sprzyja równowadze kwasowo-zasadowej, ma też korzystny wpływ na gospodarkę wodno-elektrolitową organizmu, a to punkty wyjściowe do zdrowia w każdym aspekcie,

- jest źródłem chlorofilu, sprzyja więc dotlenianiu i odtruwaniu komórek całego organizmu.

Ewa Koza, mamsmak.com

***

Zobacz również:

Kalarepa: Dlaczego warto ją jeść?

Kalarepa nie dla osób z chorą tarczycą?

Kalarepa po szwajcarsku

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje