Reklama

Reklama

Zdrowy orzech do zgryzienia

Wykorzystaj bogactwo ukryte pod łupinami.

Czujesz się zmęczona? Nie możesz się skoncentrować? Marzy ci się jakaś drobna przekąska między dietetycznymi posiłkami? Sięgnij po orzechy.

Garść orzechów to ok. 150 kcal oraz bogactwo zdrowych tłuszczów, minerałów i witamin. Zdrowe co nieco. Naukowcy zalecają jedzenie niewielkich ilości orzechów (ok. 7 sztuk) codziennie. Taka dawka obniża ryzyko chorób serca, niektórych rodzajów raka, kamicy żółciowej, cukrzycy typu 2 i wielu innych chorób.

Dlaczego? Bo orzechy należą do najbogatszych źródeł antyoksydantów: witaminy E i selenu (najwięcej jest go w orzechach brazylijskich). Zawierają argininę, która przyczynia się do zwiększenia przepływu krwi w naczyniach. Orzechy chronią tętnice (działają tam przeciwzapalnie), serce i mózg. A ponadto dostarczają błonnika i łatwo przyswajalnego białka.

Reklama

Orzechy nerkowca

Są bogate w kwasy tłuszczowe jedno- i wielonienasycone, które pozytywnie wpływają na stan naszej skóry, włosów i paznokci. Są też dobrym źródłem żelaza, potrzebnego do tworzenia krwi oraz cynku, który jest niezbędny do funkcjonowania układu odpornościowego.

Orzechy laskowe

To kopalnia witaminy E i magnezu. Już kilka sztuk dziennie poprawi nastrój i wymiecie wolne rodniki. Orzechy laskowe obniżają poziom złego cholesterolu. Poprawiają ostrość wzroku. Zmniejszają ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej oraz raka u palaczy.

Migdały

Mają dwa razy więcej błonnika niż inne orzechy. Są bogatym źródłem witaminy E, magnezu, potasu i fosforu. Dzięki temu dobrze wpływają na układ krwionośny. Zapobiegają nadciśnieniu. Ponadto zawierają sporo wapnia. Usprawniają także pracę przewodu pokarmowego i znoszą uczucie zgagi.

Pistacje

Mają najwięcej potasu i polifenoli (przeciwutleniaczy, które niszczą wolne rodniki). Są skarbnicą fitosteroli - roślinnych estrogenów, łagodzących objawy menopauzy. Jako jedyne zawierają luteinę i zeaksantynę choniące oczy przed promieniowaniem UV. Obniżają też poziom cukru.


Świat & Ludzie

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje