Reklama

Reklama

Glutaminian & spółka

Czy wzmacniacz smaku, który zyskał u nas fatalną reputację, naprawdę szkodzi? A jak jest z innymi przyprawami do dań i ciast?

Kwas glutaminowy (jego pochodną jest glutaminian sodu) występuje powszechnie w żywności. Sporo jest go w dojrzałym parmezanie, pomidorach, algach, żelatynie, mleku odtłuszczonym, fistaszkach, orzechach pistacjowych, zarodkach pszennych, sezamie, grochu oraz szynce wołowej. Kwas ten jest jednym z ważnych neuroprzekaźników regulujących pracę mózgu. Poprawia koncentrację oraz zapamiętywanie i pobudza tworzenie się białek mięśniowych. Ma również korzystny wpływ na metabolizm cukrów i tłuszczów. Wchodzi w skład kwasów nukleinowych, tworzących jądra komórek. Jak widać, spożywany w naturalnej formie, dostarcza naszemu zdrowiu wielu korzyści.

Reklama

Nie przedawkuj

Syntetyczny glutaminian sodu jest wzmacniaczem innych smaków (tzw. piąty smak - umami, E621). Podejrzenia, że wywołuje ciężkie zaburzenia neurologiczne, ataki astmy czy migreny nie potwierdziły się na szczęście w badaniach naukowych. Jednak wynika z nich, że wzmacniacz E621 powinniśmy stosować ostrożnie. W nadmiarze szybko uzależnia, na dodatek silnie pobudza apetyt. Przedawkowanie glutaminianu sodu sprzyja też obumieraniu komórek nerwowych, uszkodzeniu wzroku.

Fix do dań pod lupą ekspertów

To gotowe zestawy przypraw do mięs, dań z kapusty, makaronów itp. nie są zalecane, bo tylko 10 proc. ich zawartości stanowią zioła. W niemal 90 proc. składają się ze zwykłej soli i mają sporo glutaminianu. Zwykle dodaje się do fiksów utwardzany tłuszcz roślinny, który przyczynia się do raka jelita grubego.

Przyprawy do ciast

Dodaje się do nich wanilinę lub etylowanilinę, czyli sztuczne zamienniki wanilii. U osób wrażliwych mogą wywołać egzemę, kontaktowe zapalenie skóry, spowodować migreny czy problemy trawienne. By zdrowy cukier waniliowy zrobić w domu, wsyp do słoja dwie szklanki drobnego cukru i laskę wanilii (przetnij ją wzdłuż, zeskrob nasionka, pokrój i wymieszaj z cukrem). Słój zamknij i odstaw na co najmniej 2 tygodnie.

Eko najzdrowsze

W sklepach ze zdrową żywnością albo w supermarketach znajdziesz przyprawy i ich mieszanki oznaczone ECO. Zawierają wyłącznie naturalne składniki, np. sproszkowane liście, łodygi, korzenie roślin pełne olejków lotnych, alkaloidów, żywic, związków siarki i flawonoidów. Rzadko są dosalane, nie ma więc ryzyka, że przedawkujesz.

Garam masala na topie


Ten indyjski mix naturalnych przypraw warto zawsze mieć w kuchni. Dodaj szczyptę, a wzbogacisz smak każdego dania. W skład garam masali wchodzą m.in. kurkuma (działa przeciwnowotworowo i spowalnia starzenie się), kmin rzymski (wzmacnia naczynia krwionośne, obniża cholesterol, oczyszcza drogi moczowe), kolendrę (działa przeciwzapalnie, wspomaga wątrobę i układ oddechowy), pieprz czarny (pobudza wydzielanie soku żołądkowego, działa rozkurczowo), kardamon (usuwa wzdęcia, nadkwasotę, zapobiega infekcjom). Mix ma też inne składniki o niezwykle cennych walorach zdrowotnych.


7/2016 Na Żywo

Na Żywo

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy