Kromer Biecz Festival
Wystarczyły cztery lata, by Kromer Biecz Festival zadomowił się na dobre wśród letnich festiwali poświęconych muzyce dawnej.
Tegoroczna, piąta już odsłona tego wydarzenia nie tylko niesie z sobą cały wachlarz barw barokowej muzyki, ale także śmiało wykracza poza oczywiste ramy, sięgając aż po romantyzm. A wszystko to w zgodzie z duchem historycznych praktyk wykonawczych. Biecz między 6 a 11 sierpnia będzie rozbrzmiewał najpiękniejszą muzyką dawną.
Czym wobec tego będzie w tym roku Kromer Biecz Festival? Z całą pewnością podąży ścieżką konsekwentnie wytyczaną od dwóch lat - po prezentacjach skarbów muzyki średniowiecza i renesansu skupi się tym razem na muzyce epoki baroku. Festiwalowi przyświecać będzie także idea różnorodności - to właśnie w wiekach XVII
i XVIII muzyka ewoluowała i rozgałęziała się jak nigdy wcześniej. Ta podróż przez dwa stulecia pokaże rozwój muzyki wokalnej - od przełomowych pomysłów wokalnych Monteverdiego aż po dojrzałą późnobarokową kantatę - oraz instrumentalnej: wyprowadzając wątki od jednorodności brzmienia, przez dążenie ku niezależności i wirtuozerii. Wreszcie Kromer Biecz Festiwal pokaże niezwykłą ekspansję muzyki włoskiej, która odcisnęła trwałe piętno na całym Starym Kontynencie i inspirowała twórców polskich, niemieckich czy brytyjskich.
Festiwal w Bieczu potrwa w tym roku aż sześć dni. Począwszy od wtorku, 6 sierpnia, kiedy wydarzenie otworzy koncert zespołu Les Basses Réunies pod artystyczną opieką wirtuoza wiolonczeli Bruno Cocseta. Artyści zaprezentują przekrojowy program prezentujący kameralny repertuar instrumentalny od połowy wieku XVI aż po koniec XVII. Jednocześnie członkowie Les Basses Réunies podjęli się zadania poprowadzenia kursów mistrzowskich dla młodych instrumentalistów, których organizatorzy festiwalu tym goręcej zapraszają do "polskiego Carcassonne". Kursy mistrzowskie poprowadzi także wybitna skrzypaczka Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch, która jednocześnie wystąpi z solowym recitalem drugiego dnia Kromer Biecz Festiwalu. Recitalu wypełnionego muzyką Johanna Sebastiana Bacha, Johana Josepha Vilsmayra czy Franza Ignaza von Bibera, którego słynna Passacaglia zdolna jest zmiękczać nawet najtwardsze serca. Trzeci dzień (czwartek, 8 sierpnia) da początek podwójnym koncertom - kolejno o 19.30 i 22.30 wystąpią {oh!} Orkiestra Historyczna prowadzona od skrzypiec przez Martynę Pastuszką z premierowym programem z wydanego niedawno albumu poświęconego tworzącemu na Wyspach Brytyjskich Francesco Scarlattiemu i jego cyklowi concerti grossi oraz Marek Toporowski, który w solowym recitalu na kopii pianoforte z końca wieku XVIII przybliży twórczość Brytyjczyka George’a Fredericka Pinto.
9 sierpnia (piątek) sopranistka Hilda Gulyás i mezzosopranistka Jarmila Balážová z towarzyszeniem Adama Szendrei i Esther-Rebbeki Neumann (skrzypce barokowe), Margit Schultheiß (harfa), Mateusza Kowalskiego (viola da gamba), Martina Gedeona(klawesyn, organy) orazJakub Mitrík, który zagra na teorbie, chittarone i poprowadzi zespół Le Nouve Musicheodtworzą rewolucję, jaka dokonała się w muzyce wokalnej 1. połowy siedemnastego stulecia między innymi dzięki kompozycjom Claudia Monteverdiego czy Giovanniego Girolama Kapsbergera. Tego samego wieczoru przed publicznością wystąpi także klawesynista Martin Gester, który wykona pierwsze trzy z sześciu partit ze zbioru Clavier-Übung IJohanna Sebastiana Bacha. Pozostałe trzy melomani będą mieli okazję usłyszeć dnia następnego (10 sierpnia) w wykonaniu Marka Toporowskiego.
Sobotni recital klawesynowy poprzedzą aż dwa koncerty. W pierwszym Martin Gester wystąpi z repertuarem klawesynowym czasów Ludwika XV i wykona dzieła Françoisa Couperina, Jacquesa Duphly’ego i Jacquesa Antoine’a Forqueraya, drugi zaś będzie popisem sopranistki Olgi Pasiecznik z towarzyszeniem zespołu który współtworzą Lilianny Stawarz - klawesyn, Henryk Kasperczak - lutnia, teorba, Maciej Kończak - lutnia, teorba oraz Bruno Cocset - wiolonczela. Artyści wykonają arie George’a Fridericka Handla i Johanna Sebastiana Bacha oraz utwory instrumentalne tego ostatniego dopełnione kompozycją Silviusa Leopolda Weissa.
Tymczasem ostatni dzień Kromer Biecz Festiwalu (niedziela, 11 sierpnia) to popołudniowa wizyta w niezwykłym drewnianym kościele w Binarowej, gdzie o 16.00. Katarzyna Olszewska (skrzypce), Marek Toporowski (klawesyn) i Krzysztof Firlus (viola da gamba) wykonają program złożony głównie z sonat Carla Philippa Emanuela Bacha, Carla Friedricha Abla i Wolfganga Amadeusa Mozarta. Zwieńczenie festiwalu będzie miało miejsce w bieckiej kolegiacie pw. Bożego Ciała o 18.30, gdzie sopranistka Marta Boberska i połączone siły zespołów His Majestys Sagbutts and Cornetts i Narol Baroque pod kierownictwem Władysława Kłosiewicza wykona pełen splendoru program z barokowymi kompozycjami komponowanymi dla warszawskiego dworu Wazów przez Adama Jarzębskiego i Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego. Dźwięk cynków i puzonów będzie rezonował jeszcze długo po zakończeniu Kromer Biecz Festiwalu. Zapraszamy do Biecza!
Wstęp wolny, szczegółowy program na www.kromerbieczfestival.pl/