Szekspir w wersji pop!
Ponad dwudziestu popularnych aktorów i aktorek mierzy się z monologiem wszech czasów. „Być albo nie być” w interpretacji m.in. Adama Ferencego, Olgi Bołądź, Antoniego Pawlickiego, Eryka Lubosa i Katarzyny Herman. Swoje kompozycje na żywo grają Leski oraz Skubas. Wszystko to wśród multimediów i drzew, po zmroku, w jednym z najpiękniejszych parków Warszawy. Big Book Festival zaprasza na wyjątkowe otwarcie – premierę spektaklu HAMLET#CASTING.
Od prapremiery w roku 1600 "Hamleta" wystawiano tysiące razy i różnorodnie interpretowano. Tym razem głównym punktem spektaklu będzie słynny monolog. W roli głównej wystąpi Julian Świeżewski, 25-letni aktor związany z Teatrem Powszechnym, nagradzany i doceniany za role m.in. w spektaklach "Ecce Homo!!!" i "Good Night Cowboy". W spektaklu pojawią się także Piotr Adamczyk, Redbad Klijnstra, Ewa Konstancja Bułhak, Bartosz Gelner, Rafał Mohr, Weronika Rosati, Piotr Rogucki, Grzegorz Damięcki, Przemysław Bluszcz i wielu innych.
- Zaprosiliśmy znakomitych aktorów do udziału w eksperymencie, który wymaga odwagi - mówi Anna Król, reżyser spektaklu. - Uczestniczą w castingu, mierzą się z rolą, której najpewniej nie będą mieli szansy zagrać. Casting to symbol współczesnej próby i sprawdzianu, ale także traumy aktora. Jest jednocześnie szansą i utratą nadziei - wyjaśnia Król. Zapisane przez Szekspira wątpliwości zabrzmią dramatycznie i dotkliwie w wykonaniu kobiet i mężczyzn, dwudziesto- i czterdziestolatków, matek i singli. Jak mówi Hamlet, gdy czuje się spełniony, przepełnia go smutek, jest zakochany albo żartuje? - Szekspir, gdy pisał "Hamleta", dobiegał czterdziestki. Może więc wcale nie jest to opowieść o młodości, ale o przekraczaniu granic? Może autorowi udało się w postaci nadwrażliwego idealisty zapisać wątpliwości starzejącego się mężczyzny? Czy nie na tym polega najsłynniejszy w dziejach ludzkości kryzys wieku średniego? Jest przecież próbą nadania sensu swemu życiu - mówi twórczyni spektaklu.
HAMLET#CASTING to połączenie sprzeczności. Opowieść o codzienności, która bywa banalna i pełna zgranych scenariuszy. Zobaczymy i usłyszymy muzyczne hity, które opowiadają o zawiedzionej miłości, fesjsbukowe konwersacje, które nie dają pocieszenia i marzenia rodem z telenoweli. Na ich tle Hamlet stawia sobie pytania, które brzmią jak powracający refren: czy jestem wystarczająco dobry, wartościowy, pożądany? Czy jestem sobą? Czy można żyć prawdziwie w świecie, w którym zawsze ktoś na nas patrzy? - Skupiamy się na indywidualnym dramacie, wkładaniu masek i próbie zrozumienia swego losu. Nasz Hamlet mówi tekstem duńskiego królewicza, cytuje sonety Szekspira, ale i utwory współczesnych polskich pisarzy i poetów, recenzje i analizy literackie. Jego tekst jest porwany i niepełny. Wierzę, że dzięki osobowości Juliana będzie także żywy, przyciągający i do cna prawdziwy - przekonuje Anna Król.
W spektaklu cytowane są m.in. teksty Zośki Papużanki, Huberta Klimko-Dobrzanieckiego, Jana Kotta, Szczepana Twardocha, Marcina Świetlickiego, a także fragmenty seriali i programów telewizyjnych. Muzykę na żywo wykonają młodzi polscy muzycy - Leski oraz Skubas, pojawią się też utwory Mary Komasy oraz Bryana Ferry. - Przenosimy Hamleta w XXI wiek. Pytania zadane przed czterystu laty wciąż nie znalazły odpowiedzi. A rozważanie, czy można przejść przez życie nie stawiając czoła problemom, lecz "śpiąc i śniąc" o lepszym jutrze, brzmi tak samo przejmująco - zachęca Anna Król.
HAMLET#CASTING jest częścią globalnego programu #ShakespeareLives, który został uruchomiony w związku z 400. rocznicą śmierci Williama Szekspira przypadającą w 2016 roku. Partnerami wydarzenia są British Council oraz UNIQA. Premiera spektaklu rozpocznie czwartą edycję Big Book Festival - Dużego Festiwalu Czytania. Odbędzie się w piątek, 10 czerwca o godz. 22.30 przy Pałacu Szustra (ul. Morskie Oko 2) w Warszawie.