Reklama

Reklama

Weź głęboki oddech

Prawidłowy oddech może poprawić samopoczucie, stan zdrowia i uchronić przed infekcjami. Jak więc oddychać?

Przede wszystkim przez nos. Ogrzewa on wdychane powietrze (nawet do 35 st. C), co jest szczególnie ważne w zimne dni. Pełni także wraz z zatokami rolę nawilżacza, dzięki czemu unikasz podrażnienia dróg oddechowych przez suche, zimne powietrze.

Kolejnym zadaniem nosa jest filtrowanie - zanieczyszczenia są wyłapywane przez włoski, a im z kolei pomagają komórki tubkowe wydzielające śluz, do którego przyklejają się mikroby i cząsteczki kurzu lub pyłu. Oddychanie przez usta nie zapewnia takiego uzdatniania powietrza. Wysuszone, chłodne powietrze wdychane ustami podrażnia gardło, a to z kolei powoduje miejscowe osłabienie bariery ochronnej i ułatwia atak wirusów i bakterii.

Reklama

Dbaj więc o nos. Jeżeli to możliwe, nie przebywaj zbyt długo w klimatyzowanych lub zadymionych pomieszczeniach. W czasie kataru używaj wyłącznie jednorazowych chusteczek i stosuj naturalne preparaty, zawierające sól morską i olejki eteryczne. Naucz się oddychać przeponą. Na szczęście głębokie i harmonijne oddychanie można wyćwiczyć.

- W pogłębieniu oddechu pomoże np. taniec - mówi Olga Mieszczanek, terapeutka tańcem. - Wzmacnia on całe ciało i aktywizuje przeponę. Uwalnia emocje i doskonale reguluje oddech.

Z kolei nauczyciel jogi Grzegorz Węgłowski proponuje ćwiczenia oddechowe oparte na starohinduskiej sztuce oddechu: pranayama. - Najważniejsza jest świadomość - wyjaśnia. - Rozpocznij od obserwacji swego oddechu. Poczuj, gdzie w klatce piersiowej zaczyna się wdech, obserwuj pauzę i wydech. Nie rób niczego na siłę, obserwuj. I to wystarczy.

Wędrówka powietrza

Szczególną rolę w oddychaniu pełni nos. Następnie powietrze pokonuje drogę przez krtań i tchawicę do oskrzeli, aby w końcu dotrzeć do płuc. U ich podstawy znajduje się przepona - mięsień, dzięki któremu oddychamy.

Tele Tydzień

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy