Jak działa system ERTMS?
Artykuł sponsorowany
System ETCS poziomu 2 za pośrednictwem kolejowej sieci GSM-R nadzoruje w sposób ciągły pracę maszynisty i reaguje w przypadku zignorowania przez niego występujących obostrzeń. Prędkość zostanie automatycznie dostosowana do panujących warunków, a w niektórych przypadkach nastąpi zatrzymanie pociągu.
Zainstalowane w torze między szynami tzw. balisy, czyli specjalne czujniki wielkości laptopa przekazują do kabiny przejeżdżającego pociągu, wyposażonego w system ETCS, informację m.in.: o jego położeniu, które razem z wprowadzonymi przez maszynistę parametrami (np. długością i kategorią pociągu, właściwościami układu hamulcowego) trafiają za pomocą GSM-R do Centrum Sterowania Radiowego (RBC).
System nie ogranicza się tylko do przekazywania kierującym pociągami bieżących danych technicznych. Zbierane i analizowane są w nim informacje o aktualnej sytuacji na danym odcinku z pozostałych urządzeń sterowania ruchem, np. położenia rozjazdów stanu semafora oraz te dotyczące samej trasy, po której będzie się poruszał (jej ukształtowanie, występujące ograniczenia, informacje o zbliżających się przejazdach). Dzięki temu kierujący pociągami mają wszystkie szczegóły niezbędne do bezpiecznego prowadzenia składu do celu. Na podstawie tych informacji, system wydaje tzw. zezwolenie na jazdę pociągu, czyli informuje z jaką prędkością może się on poruszać i czy w ogóle może ruszyć i za pomocą cyfrowej łączności GSM-R, przesyła je do kabiny maszynisty.