Reklamacje bez paragonu

Niedawno wydana decyzja Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina zasady dotyczące zwrotu wadliwego towaru.

Paragon to tylko jedna z wielu możliwych dowodów zakupu, jaki konsument może przedstawić sprzedawcy, zgłaszając reklamację
Paragon to tylko jedna z wielu możliwych dowodów zakupu, jaki konsument może przedstawić sprzedawcy, zgłaszając reklamację123RF/PICSEL

Podstawą jest wada

Prawa konsumenta nie mogą być w żaden sposób ograniczane. Dlatego sprzedawca nie ma możliwości zastrzec, że reklamacji można dokonywać tylko i wyłącznie, gdy klient posiada paragon. Zgodnie z przepisami bowiem to nie on jest podstawą do zażalenia, ale wada zakupionego towaru lub usługi.

Inne świadectwa sprzedaży

Paragon to tylko jedna z wielu możliwych dowodów zakupu, jaki konsument może przedstawić sprzedawcy, zgłaszając reklamację. Posiadanie go jest oczywiście najłatwiejszym sposobem na dochodzenie swoich praw. Gdy jednak chcesz zareklamować wadliwy towar, dowodem mogą być np. potwierdzenie płatności, wyciąg z rachunku bankowego, e-mail, a także zeznania świadków.

Jeżeli towar ma wadę, masz prawo złożyć reklamację, żądając naprawy. Gdy towar nadal nie będzie sprawny, możesz wnioskować o wymianę na nowy, zwrot całości lub części pieniędzy (np. przez obniżenie ceny). Podstawą reklamacji jest zawsze rękojmia albo gwarancja, o ile została udzielona.

Gdzie uzyskać wsparcie?

W przypadku problemów warto skorzystać z bezpłatnej pomocy dla konsumentów. Prowadzą je miejscy lub powiatowi rzecznicy konsumentów, Federacja Konsumentów i Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. Przypadki można też zgłaszać oraz uzyskać pomoc pod bezpłatną infolinią telefoniczną: 800 889 866. Więcej informacji można znaleźć na specjalnej stronie internetowej www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl.

Tele Tydzień
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas