Reklama

Reklama

Sześć sposobów, by nie mieć problemów z trawieniem

Naturalne metody mogą doskonale sprawdzić się w zmaganiach z kłopotami z trawieniem.

1. Jagody

Napar z ususzonych owoców czarnej jagody (borówki czernicy) to jeden z najskuteczniejszych medykamentów hamujących biegunkę. Dzięki dużej zawartości garbników reguluje pracę jelit i powstrzymuje bolesne skurcze. Jak przygotować miksturę? Łyżkę suszonych jagód zalej 3/4 szklanki wrzątku i odstaw na 20 minut do zaparzenia. Czernica wykazuje podobne działanie także w formie konfitury czy kompotu. Ale uwaga - świeże  jagody pobudzają jelita i dają odwrotny efekt - pomagają przy zaparciach.

2. Duszona marchew

 Już wieki temu podawana była tym, którzy cierpieli na biegunkę  i inne dolegliwości żołądkowe. Korzeń tego warzywa oprócz licznych karotenów, witamin czy minerałów, zawiera także pektyny. Działają one łagodząco na błonę śluzową jelit i pomagają usuwać szkodliwe produkty przemiany materii.  Zaś sole mineralne występujące w marchwi uzupełniają te, które zostały utracone w czasie biegunki.

Reklama

3. Kleik ryżowy

 Rozgotowany na papkę ryż to doskonały sposób na ukojenie żołądka i przewodu pokarmowego przy wszelkich zatruciach pokarmowych. Jest lekkostrawny, odżywia i dodaje energii. Dodatkowo, dzięki dużej zawartości potasu, sodu, magnezu i fosforu, uzupełnia elektrolity utracone przez organizm w czasie torsji. Kleik przygotujesz w prosty sposób: pół szklanki białego ryżu zalej szklanką wody i gotuj na wolnym ogniu do czasu, aż ryż się rozpadnie i razem z wodą stworzy kleistą maź. Przed podaniem można delikatnie posolić do smaku lub dodać masło.

4. Siemię lniane

  Kisiel z tych małych ziarenek jest niezastąpiony, gdy zmagasz się z biegunką. Nie tylko wiąże treść przewodu pokarmowego, ale też wyściela jego śluzówkę, zapobiegając powstawaniu podrażnień.  Jak go zrobić? 2-3 łyżki nasion zalej szklanką gorącej wody, odstaw na co najmniej godzinę, a następnie przecedź. Tak przygotowany kisiel jedz  trzy razy dziennie  - do czasu ustąpienia problemu.

5. Pasta sojowa miso

 Szukasz antidotum na uczucie przepełnienia i przelewania się w żołądku? Sięgnij po miso, czyli pastę z fermentowanej soi z dodatkiem enzymów kropidlaka oraz soli morskiej (do kupienia w sklepach). Jest ona bogata w bakterie kwasu mlekowego, witaminy i mikroelementy. Dzięki temu usprawnia pracę przewodu pokarmowego, przyspiesza wydzielanie soków trawiennych, znosi wrażenie rozpychania, a także przywraca prawidłową florę bakteryjną. Kiedy czujesz ucisk w brzuchu,  rozpuść łyżeczkę miso w szklance letniej wody,  po czym wypij powoli.

6. Jałowiec

 Owoce tej rośliny były niezastąpione w kuchni staropolskiej. Dlaczego? Bo szybko rozprawiają się ze wzdęciami i pomagają opróżnić jelita z zalegającej treści. Wystarczy 7 jagód jałowca zalać 3/4 szklanki zimnej wody i zagotować na wolnym ogniu. Po przestudzeniu napar należy pić 2 razy dziennie. Jałowiec pobudza wytwarzanie żółci i ułatwia trawienie - zwłaszcza ciężkostrawnych pokarmów. Dodatkowo pomaga pozbyć się gazów. Uwaga, nie należy z nim jednak przesadzać. Nie jest wskazany w ostrych stanach zapalnych przewodu pokarmowego ani w ciężkich chorobach nerek i wątroby.


Na Żywo

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy