„Wilgotna Pani” obraża uczucia religijne? Pomnik złotej waginy oburzył Ordo Iuris
Pomnik złotej waginy oburzył Ordo Iuris. Na celowniku znalazła się rzeźba "Wilgotna Pani", która stanęła we foyer Teatru Dramatycznego w Warszawie. Zdaniem prezesa fundacji może obrażać uczucia religijne i prezentować treści pornograficzne. - Rzeźba-instalacja jest nawiązaniem do kobiecej płodności – zdolności wydawania na świat dziecka, która ma sakralny charakter. Przedstawia waginę jako symboliczny początek świata, źródło istnienia, symbol szczęścia, zdrowia, pomyślności i płodności – przekazała Interii Monika Strzępka, dyrektorka Teatru Dramatycznego w Warszawie.
Spis treści:
"Sabat dobrego początku", czyli Monika Strzępka rozpoczyna kadencję
31 sierpnia na placu Defilad w Warszawie świętowano objęcie dyrektorskiego stanowiska Teatru Dramatycznego przez Monikę Strzępkę. To pierwsza kobieta na tej pozycji i pierwsza osoba, którą wybrano w otwartym konkursie. Z tej okazji w teatrze zorganizowano "Sabat dobrego początku", którym nowa dyrektorka zainaugurowała swoją pięcioletnią kadencję w teatrze. W wydarzeniu wzięło udział kilkaset osób.
"Monika Strzępka opowie o tym, jak szła, szła, szła i przyszła do Dramatycznego i o tym co to dla niej znaczy, jaki by chciała wnieść dar w przestrzeń teatru, co rozwijać, co obudzić, co odzyskać i czemu nie dać się zgubić. Do Teatru Dramatycznego wprowadzimy "Wilgotną Panią" - waginiczną instalację Iwony Demko, ustawimy ją w galerii foyer, skąd będzie matronować Teatrowi. Utworzymy procesję, zaznaczymy kierunki świata i trajektorie zmian, połączymy się z żywiołami: ziemią, powietrzem, ogniem, wodą, kobiecą mądrością i troską. Ceremonię poprowadzą Agata Bargiel i Rima Sadurska. Poprosimy Boginie, Babki i Prababki o wsparcie. Rytuałów ducha i ciała dopełnimy w Kulturalnej, która obdaruje nas nektarem obfitości" - tak opisywano "Sabat Dobrego Początku".
Zobacz również: Feministka i skandalistka. Przyznawała się do 1000 romansów, z Wenecji zrobiła stolicę sztuki
Teatr Dramatyczny: feminizm w roli głównej
Monika Strzępka zastąpiła na stanowisku kierującego przez 10 lat instytucją Tadeusza Słobodzianka. Reżyserka teatralna podkreślała, że jako dyrektorka chce zwracać uwagę na "feminizm, kobiecość, zagadnienia związane z siostrzeństwem oraz empatią".
- Jestem córką Ireny, jestem wnuczką Heleny. Jestem matką. Jestem reżyserką i po raz pierwszy dyrektorką. Po raz pierwszy w życiu będę miała etat - cytuje słowa nowej dyrektorki Teatru Dramatycznego "Gazeta Wyborcza".
"Teatr Dramatyczny w kształcie, jaki proponujemy, już istnieje. W naszych głowach, sercach, w naszej odwadze bycia w twórczym procesie. My to miejsce już zbudowałyśmy. Ono rozpoczęło już swoją działalność. We wspólnocie kobiet, mężczyzn, osób gotowych na zmianę. Pewnych, że zmiana jest nieodzowna. Bo zmiana to my. Zaczęliśmy ją w sobie" - napisała w koncepcji programowej Monika Strzępka.
Zobacz również: Od Elli Fitzgerald po Lady Gagę, czyli wizerunek sceniczny kobiet na przestrzeni lat
Pomnik złotej waginy stanął w Teatrze Dramatycznym
W dniu "Sabatu dobrego początku" w Teatrze Dramatycznym pojawiła się wspomniana rzeźba autorstwa Iwony Demko - "Wilgotna Pani". To rzeźba złotej waginy mająca około metra wysokości, wykonana z błyszczącej tkaniny. Demko w rozmowie z "Wysokimi Obcasami" powiedziała, że motyw wulwy pojawił się w jej twórczości już w 2008 roku. Inspiracją stała się wówczas książka Catherine Blackledge "Wagina. Sekretna historia kobiecej siły".
- Traktujemy waginy bardzo surowo - przyznała artystka w rozmowie z Pauliną Reiter. - Pomyślałam, że zależy mi na tym, by kobiety pokochały tę część ciała i zaczęły o niej myśleć pozytywnie. I że muszę to zrobić ślicznie. Stąd cekiny, koraliki, miękkie materiały, błyskotki. Przenoszą nas w krainę radości, słodkości, przyjemności.
Zobacz również:
- Polacy nastrajają się świątecznie. Gorąca 10 filmów na Netfliksie
- Grudzień na Netflixie. Świąteczne przeboje i premiery hitowych seriali
- Szopki, które są światowym fenomenem. W tym terminie zobaczysz je na krakowskim rynku
- Netflix ogłosił premiery na 2025 rok. Wśród nich kontynuacja wielkiego hitu i polska produkcja
Wcześniej twórczyni wniosła rzeźbę "Wilgotnej Pani" na górę Ślężę na Dolnym Śląsku w ramach artystycznego happeningu.
- Od 1 września Wilgotna Pani będzie matronować Teatrowi Dramatycznemu - przez najbliższych kilka tygodni rzeźbę będziecie mogli obejrzeć w dolnym foyer teatru - poinformował Plac Defilad w mediach społecznościowych.
Zobacz również: W szale pociął nożem swój obraz. "Chwila była piekielna"
Ordo Iuris oburzone "złotą waginą"
Rzeźba złotej waginy we foyer Teatru Dramatycznego wywołała oburzenie Ordo Iuris. Prezes fundacji Jerzy Kwaśniewski zamieścił na swoim Twitterze zdjęcie wspomnianej instalacji i napisał:
- Badamy sprawę Teatru Dramatycznego. Wysyłamy wnioski o informację publiczną dotyczącą wyboru dyrektor, kosztów wulgarnej manifestacji. Badamy pod kątem naruszenia uczuć religijnych, prezentowania treści pornograficznych. Sprawdzamy instrumenty Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i wojewody. Zacznie się maraton czynności procesowych - napisał Jerzy Kwaśniewski.
Monika Strzępka zabiera głos
O komentarz w sprawie poprosiliśmy Teatr Dramatyczny w Warszawie. Dyrektorka instytucji Monika Strzępka przekazała Interii następujące oświadczenie:
- Iwona Demko, z którą Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy podjął współpracę, to polska artystka wizualna, rzeźbiarka, kuratorka wystaw, nauczycielka akademicka, profesorka i wykładowczyni Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, feministka, aktywistka. Rzeźba "Wilgotna Pani" była wystawiana od 2014 roku w galeriach sztuki współczesnej - zwraca uwagę Monika Strzępka.
- Rzeźba-instalacja jest nawiązaniem do kobiecej płodności - zdolności wydawania na świat dziecka, która ma sakralny charakter. Przedstawia waginę jako symboliczny początek świata, źródło istnienia, symbol szczęścia, zdrowia, pomyślności i płodności. Zgodnie z Kalendarzem Sławskim 15 sierpnia Sławianie obchodzili Święto Mokoszy. Mokosza zwana wilgotną matką Ziemią była boginią tkactwa, urodzaju, płodności, seksualności i powodzenia materialnego. Opiekunką kobiet. Forma rzeźby została zainspirowana przedstawieniami wulwy z mezolitu z piaskowca kwarcowego (z Lepenski Vir, 6.300-5900 p.n.e., wschodnia Serbia, obecnie z Muzeum Narodowego w Belgradzie) oraz amuletem z kości z Zairu z ludu Bashi w Kivu - informuje w oświadczeniu przekazanym Interii dyrektorka naczelna i artystyczna Teatru Dramatycznego Monika Strzępka i Kolektyw Dramatyczny.
***
Zobacz również: