Reklama

Reklama

Twój rytm dnia a praca

Nasz rytm dnia określa czas, w którym najlepiej się nam pracuje. Niestety, tryb życia zmusza często do rezygnacji z naszych preferencji. Co wtedy zrobić?

Niektórzy są typowymi "rannymi ptaszkami". Wstają wcześnie bez budzika, a najlepiej pracuje się im na początku dnia. Na drugim biegunie są tzw. sowy, których żywiołem jest właśnie wieczór.

Do późnych godzin oglądają filmy, a nawet sprzątają i gotują. Koszmarem dla nich jest codzienne wstawanie, bo rano czują się nieprzytomni. Każdy z nas ma swój własny rytm, który określa nasz "chronotyp", czyli porę dnia, którą preferujemy. Co zrobić jednak, jeśli z "sowy" musimy zamienić się w "skowronka" i na odwrót?

Wykorzystaj czas

Ideałem byłaby praca zgodna z naszym zegarem biologicznym, ale zadnia zwyczaj nie jest to możliwe. Jeżeli jesteś "skowronkiem" i najlepiej pracuje ci się w godzinach porannych, wykorzystaj to wstając jeszcze wcześniej. Nie odkładaj spraw na później. Im wcześniej zaczniesz pracę, tym szybciej ją skończysz i ze spokojną głową położysz się spać.

Gdy jesteś "nocnym markiem"

"Sowa" dobrze znosi za to pracę na zmiany oraz taką, w której nie ma konkretnych ram czasowych do wykonania zadania. Jeśli twoja aktywność wzrasta wraz z upływem dnia, postaraj się tak ułożyć zadania w pracy, aby z samego rana nie wykonywać zajęć, które wymagają największej koncentracji. Zaczynaj od najprostszych i powoli przechodź do wymagających większego wysiłku. Gdy jednak nie masz takiej możliwości, stopniowo wprowadź zmiany do trybu życia.

Reklama

Zacznij od tego, by codziennie kłaść się wcześniej spać. Znajduj też pozytywną motywację do wstawania - np. więcej czasu dla bliskich lub zdyscyplinuj się bieganiem czy wyprowadzaniem psa. Niedobory snu możesz nadrobić drzemką po pracy. Pocieszeniem dla "sów" niech będzie to, że z wiekiem większość staje się "rannymi ptaszkami".

Kto rano wstaje

Jeśli jesteś "skowronkiem" staraj się wykonać najbardziej kreatywne i wymagające uwagi zadania jak najwcześniej. Unikniesz zostawania do późna w pracy. Będziesz też bardziej efektywna.

Tele Tydzień
Dowiedz się więcej na temat: praca | zmęczenie | rytm dobowy

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy