Reklama

Reklama

Czym karmić serce?

Często w pośpiechu dnia codziennego nie zastanawiasz się nad tym, co jesz i jakiej jakości jest to posiłek. Niestety serce może na tym ucierpieć. Wprowadzenie małej zmiany w żywieniu może okazać się wielką korzyścią dla naszego mięśnia sercowego.

Zastanów się nad tym, co powinno pojawić się na twoim talerzu. Zindywidualizowana dieta  w połączeniu z odpowiednio dobraną aktywnością fizyczną jest idealnym rozwiązaniem, by utrzymać serce w dobrej kondycji.

W diecie dla powinno znaleźć się kilka niezbędnych grup produktów:

- warzywa i owoce - codziennie sięgaj po różnokolorowe warzywa i owoce, dostarczą niezbędnych witamin i minerałów, a także drogocennego błonnika. Należy pamiętać również o warzywach strączkowych, które powinny zastąpić dania mięsne chociaż 2 - 3 razy w tygodniu, pod warunkiem, że nie  będą szkodzi;

Reklama

- produkty pełnoziarniste - gruboziarniste kasze, ryż brązowy, ryż dziki, pieczywo pełnoziarniste, makarony pełnoziarniste - to produkty bogate w błonnik pokarmowy, witaminy i związki mineralne oraz przeciwutleniacze. Produkty bogate w magnez zmniejszają ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej serca, miażdżycy oraz ostrej zakrzepicy. Ponadto regulują ciśnienie krwi;

- tłuszcze roślinne - oliwa z oliwek i inne nierafinowane oleje roślinne, awokado, będące źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, które są niezbędne, by utrzymać ściany naczyń krwionośnych w odpowiedniej kondycji. Działają przeciwmiażdżycowo oraz pomagają utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu i dzięki temu wspierają zdrowie serca;

- ryby - szczególnie zalecane jest spożywanie ryb bogatych w cenne kwasy tłuszczowe omega-3 (EPA, DHA i ALA), takich jak dorsz, łosoś, tuńczyk, makrela, śledź czy sardynki. Regularne spożywanie ryb dobrej jakości zmniejsza ryzyko udaru mózgu, chorób układu krążenia przez zapobieganie stanom zapalnym i stresowi oksydacyjnemu, a także reguluje ciśnienie krwi, poprawia funkcji naczyń krwionośnych i serca;

- płyny - odpowiednia ilość przyjmowanych płynów w ciągu dnia zapewni odpowiednią jakość, czyli lepkość i gęstość krwi, a tym samym zapewni ukrwienie wszystkich narządów wewnętrznych i oczywiście serca. Prawidłowe nawodnienie chroni przed zawałami, chorobami serca, nadciśnieniem.

Aneta Strelau, mgr dietetyki klinicznej

Czytaj więcej na twoje-miasto.pl

***Zobacz także***

Twoje-Miasto

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy