Reklama

Reklama

Uważaj, sięgając po zioła

Zawierają substancje, które w połączeniu z niektórymi lekami mogą wywołać takie niepożądane reakcje, jak np. duszność czy zaburzenia rytmu serca.

Karolina (52) od lat cierpiała na nadciśnienie. Kilka miesięcy wcześniej lekarka przepisała jej leki moczopędne, które przyczyniając się do obniżenia poziomu sodu w organizmie, stabilizują ciśnienie krwi. Zażywała je regularnie i czuła poprawę.

Ostatnio pojawił się u niej jednak problem z zaparciami, miała wzdęcia, gazy, odbijało jej się.

- Ja w takich sytuacjach piję odwar z korzenia lukrecji. Dwa razy dziennie po filiżance przez dwa miesiące. Problem z trawieniem znika błyskawicznie - poradziła jej koleżanka z pracy.

Karolina zaopatrzyła się więc w zioło. Sporządziła odwar według zaleceń koleżanki i zaczęła go spożywać. Po kilku dniach problem z zaparciami zaczął się rozwiązywać, ale pojawił się inny. Kobieta na nic nie miała siły, do tego doszły tak bolesne skurcze mięśni, że nie mogła przez nie spać.

Reklama

Wkrótce zaczęło dokuczać jej kołatanie serca - biło szybko i nierówno, czasami Karolina miała wrażenie, jakby coś jej "przeskakiwało" w klatce piersiowej. Pojawiły się też zawroty głowy, wzmożone pragnienie, wielomocz, uczucie dławienia, duszności i bóle w klatce piersiowej.

- Czy to zawał? - wystraszona wybrała się do swojej lekarki. Opowiedziała jej o wszystkich objawach. Wspomniała też o kuracji odwarem z lukrecji, a wtedy doktor aż złapała się za głowę.

- Nie wolno łączyć lukrecji z lekami moczopędnymi! - zawołała. - Wzmaga wydalanie potasu z organizmu, a efektem może być tzw. hipokaliemia, czyli stan, w którym stężenie tego minerału we krwi spada poniżej 3,6 mmol/l. Pojawiają się wówczas m.in. takie objawy, jakie Pani zaobserwowała - dodała.

- Zażywanie ziół powinno się konsultować z lekarzem. Lukrecja nasila też działanie popularnego paracetamolu. Miłorząb wchodzi w interakcje z niesteroidowymi lekami przeciwzapalnymi oraz przeciwzakrzepowymi, powodując krwawienia. Nawet czosnek w połączeniu z paracetamolem może uszkodzić wątrobę, a w duecie z aspiryną czy lekami przeciwzakrzepowymi wywołać krwotok.

- To co pani teraz radzi?

- Zlecę oznaczenie elektrolitów we krwi, dla pewności wykonamy też EKG - oznajmiła lekarka.

Badania wykazały hipokaliemię, ale nie było konieczne leczenie w szpitalu. Doktor przepisała Karolinie preparaty z potasem i rozpisała ich dawkowanie.

 

Co jeszcze zalecił lekarz?

Rezygnację z kuracji korzeniem lukrecji i na przyszłość konsultację medyczną przed rozpoczęciem zażywania ziół w trakcie przyjmowania leków.

Spożywanie pokarmów bogatych w potas, np. bananów, pomidorów i soków pomidorowych, ziemniaków, szpinaku, pomarańczy, fig, awokado, marchwi, mleka.

Kontrolę stężenia potasu w wyznaczonych terminach.

Na Żywo

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje