Tysiące czarnych psów znalazło nowy dom. Wszystko dzięki jednej piosence Taylor Swift

Natalia Grygny

Natalia Grygny

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Zły
angry
47
Udostępnij

Dla wielu niewidzialne i tym samym mające mniejsze szanse na adopcję. Mowa o czarnych pieskach, które - jak wynika z danych - w schroniskach muszą najdłużej czekać na nowy dom. Organizacja Seconde Chance i agencja BETC Paris postanowiły połączyć siły w słusznej sprawie i zachęcić do adopcji wspomnianych zwierzaków. W tym celu wykorzystały piosenkę Taylor Swift "The Black Dog". Rezultaty przerosły najśmielsze oczekiwania pomysłodawców kampanii.

Dane mówią jasno: czarne pieski najdłużej czekają na adopcję. Akcja z utworem Taylor Swift pomogła znaleźć nowy dom wielu z nich
Dane mówią jasno: czarne pieski najdłużej czekają na adopcję. Akcja z utworem Taylor Swift pomogła znaleźć nowy dom wielu z nich123RF/PICSEL

Taylor Swift pomogła w odczarowaniu "syndromu czarnego psa". Tak można podsumować kampanię adopcyjną francuskiej organizacji Seconde Chance, która postanowiła promować adopcję czarnych zwierzaków jednym z przebojów amerykańskiej piosenkarki. Mowa o utworze "The Black Dog", który trafił na album "The Tortured Poets Department: The Anthology".

Utwór Taylor Swift "The Black Dog" pomógł w kampanii promującej adopcję czarnych psów
Utwór Taylor Swift "The Black Dog" pomógł w kampanii promującej adopcję czarnych psówMike Gray / Avalon/Photoshot/East NewsEast News

Syndrom czarnego psa

Syndrom czarnego psa jest zjawiskiem znanym na całym świecie. Termin powstał po to, by opisać trudności, jakie napotykają czarne psy w znalezieniu nowego domu. 

W schroniskach czarne psy są dość często ignorowane i tym samym najrzadziej adoptowane.

Przez to często przypina się im łatkę "niewidzialnych".

Zjawisko to ma związek z podświadomymi uprzedzeniami i skojarzeniami z czarnym kolorem, który kojarzy się z agresją, niebezpieczeństwem czy śmiercią. Jednym z powodów ma być też problem z uwiecznieniem psa o takim umaszczeniu na zdjęciach, ponieważ "zlewa się" z otoczeniem. Przez to zwierzaki są również mniej widoczne w schroniskowych boksach. Niestety okazuje się, że te irracjonalne przekonania nadal mogą się przekładać na dokonywanie wyboru zwierzaka do adopcji.

O syndromie czarnego psa na przestrzeni lat stało się głośno dzięki opiekunom i wolontariuszom działających w schroniskach i domach opieki dla zwierząt. To właśnie oni zaczęli sygnalizować problem, że oczekiwanie czarnych psów czy kotów na adopcję jest znacznie dłuższe niż w przypadku zwierzaków o jasnym umaszczeniu.

Tysiące czarnych piesków znalazło dom. Wszystko dzięki piosence Taylor Swift

Problem ten w kampanii adopcyjnej poruszyła wspomniana organizacja Seconde Chance we współpracy z agencją BETC Paris. Efekt przerósł najśmielsze oczekiwania inicjatorów. Wszystko zaczęło się jeszcze jesienią 2024 roku, kiedy to trasa Taylor Swift The Eras Tour trwała w najlepsze. Organizacja wpadła wówczas na pomysł, aby do adopcji zachęcić poprzez utwór piosenkarki "The Black Dog". Utwór miał wówczas ponad 120 milionów odtworzeń, a jego tytuł był chętnie wyszukiwany w sieci. Inicjatorzy postawili sobie za cel przyciągnięcie uwagi fanek i fanów piosenkarki.

Czarne pieski w schroniskach często stają się "niewidzialne"
Czarne pieski w schroniskach często stają się "niewidzialne"123RF/PICSEL

W jaki sposób? Cały trik polegał na tym, by czarnym pieskom szukającym nowego domu zmienić imiona. Tym samym Bonzai, Zeus, Chipie czy Kiki zostały przemianowane na "Taylor Swift - The Black Dog". Dzięki temu można było je w prosty sposób znaleźć w wyszukiwarce. Akcja od razu przyciągnęła uwagę "Swifties" i stała się głośna. Teraz nadszedł czas na podsumowania. Second Chance odnotowało ogromny wzrost wizyt na swojej stronie, osiągnięto też zamierzony cel: zainteresowanie adopcją czarnych piesków wzrosło o 27 proc.

Jak przekazała Florence Lepage, prezeska organizacji, w ciągu kilku godzin profile czarnych psów, które zazwyczaj są najrzadziej oglądane, osiągnęły "szczyt odwiedzin, jakich nigdy wcześniej nie widziano".

Lepage podziękowała fanom Swift za pomoc i zaangażowanie - dzięki akcji profile piesków były masowo udostępniane w mediach społecznościowych, nie brakowało filmików, w których poszczególne osoby zachęcały do adopcji. Oczywiście świadomej!

Oryginalna inicjatywa nie tylko zwróciła uwagę na problem związany z syndromem czarnego psa, ale również dała szansę na nowy dom wielu pieskom. W przeciwnym razie zapewne nadal czekałyby na swoją szansę w schroniskowych boksach. Lepage przekazała, że

Dzięki niecodziennej akcji nowy dom znalazło tysiące czarnych psów.

Niewidzialne psy. Głośna kampania Schroniska na Paluchu

W Polsce głośną kampanię dotyczącą syndromu czarnego psa przeprowadziło w 2024 roku Schronisko na Paluchu. Bohaterem akcji "Niewidzialne psy" został pies Dragon. Jego postać przekształcono w trójwymiarowy pomnik symbolizujący wszystkie czarne zwierzaki czekające na nowy dom. Pod symbolicznym pomnikiem pieska widnieje napis: "Niewidzialny od 340 dni".

Jak podawało wówczas Biuro Przyjęć i Adopcji Zwierząt Schroniska na Paluchu, w placówce przebywało niemal 580 psów do adopcji, z czego 30 proc. były zwierzakami o czarnym umaszczeniu. Na specjalnej stronie znalazł się nawet odnośnik "Psy na czarnej liście", który po kliknięciu przenosił na stronę z podopiecznymi schroniska.

"Kwestia światło kontra ciemność jest głęboko zakorzeniona w naszej świadomości przez książki i filmy. Przenosi się podświadomie nawet przy wyborze psa" - brzmi jedno z haseł opublikowanych na stronie projektu.

Syndrom czarnego psa. Okazuje się, że w schroniskach psy o tym umaszczeniu są  najrzadziej adoptowane
Syndrom czarnego psa. Okazuje się, że w schroniskach psy o tym umaszczeniu są najrzadziej adoptowane123RF/PICSEL

Na przekór uprzedzeniom

Akcje zachęcające do adopcji czarnych zwierzaków na przestrzeni lat było więcej. Miały miejsce w różnych zakątkach globu. Jedną z takich była kampania peruwiańskiej organizacji Proyecto Patitas zajmującą się promocją adopcji bezdomnych psów. Była ona skierowana do fanów black metalu. Dlaczego? Twórcy zwrócili uwagę, że fani wspomnianej muzyki również muszą często mierzyć się z uprzedzeniami. Kampania ma więc uniwersalny przekaz: uprzedzenia są po prostu krzywdzące.

Kolejnym przykładem jest akcja chilijskich organizacji i fundacji działających wspólnie w ramach Fundaciones de Adopción w kampanii #AdoptABlackDog. Pomysłodawcy akcji nawiązali do Negro Matapacos, czyli czworonoga będącego symbolem studenckich protestów w 2011 roku. Zwierzak był również symbolem walki o godność i oporu wobec brutalności policji podczas manifestacji w Chile w latach 2019 - 2020.

Pies miał czarną sierść, oklapnięte uszy i zawiązaną na szyi czerwoną (a niekiedy niebiesko-białą) chustę.

Bohaterski zwierzak odszedł w 2017 roku, ale jego sława nie przemija. Powstał film dokumentalny "Matapaco", komiks czy gra, a wizerunek psa zaczął pojawiać się na różnych muralach, plakatach czy naklejkach. W listopadzie 2019 roku na placu Plaza a la Aviación de Providencia pojawiła się duża rzeźba przedstawiającą Negro Matapacosa, stworzona przez artystę Marcela Solá.

Akcja zachęcająca do adopcji z Negro Matapacos w roli głównej odmieniła los wielu czarnych psiaków. Nowe domy znalazło 650 zwierzaków.

4 kwietnia: Światowy Dzień Bezdomnych Zwierząt

4 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Bezdomnych Zwierząt. W tym czasie szczególnie dużo mówi się o problemach zwierzaków bez domu i odpowiedniej opieki, szczególnej mocy nabierają też akcje zachęcające do adopcji ze schronisk. Na nowy dom czekają również psy o ciemnym umaszczeniu. Może pewnego dnia "syndrom czarnego psa" zostanie całkowicie odczarowany i stanie się jak w słowach piosenki Taylor Swift "The Black Dog":

"Old habits die screaming", czyli "Stare nawyki umierają z krzykiem". Zamiast "nawyków" można również śmiało wstawić słowo: "uprzedzenia".

***

Źródło:

  1. shootonline.com/shoot_video2/second-chance-betc-paris-tap-into-hit-taylor-swift-song-for-pet-adoption-campaign-thats-helping-black-dogs-find-homes,
  2. Seconde Chance: Black Dog (www.youtube.com/watch?v=19XiO_tgR5I),
  3. theinvisibledogs.com,
  4. kampaniespoleczne.pl/syndrom-czarnego-psa-powraca
Ich węch ratuje życie. Szkolenie psów lawinowychAFP
INTERIA.PL
emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
25
Super
relevant
5
Hahaha
haha
4
Szok
shock
2
Smutny
sad
1
Zły
angry
10
Lubię to
like
Zły
angry
47
Udostępnij
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Przejdź na