Sztuczna inteligencja szyje nową rzeczywistość. Czy AI odbierze pracę modelkom i projektantom?
Shudu Gram chodzi w kampaniach Balmain, ale nie istnieje. Google DeepDream tworzy wzory dla projektantów, a twoje przyszłe buty wybierze aplikacja, która zna twoje gusta lepiej niż ty sam. Moda w 2025 roku to efekt precyzyjnego algorytmu. Jak zmienia się świat fashion? Czy cyfrowi modele zdetronizują tych z krwi i kości? I czy projektant XXI wieku będzie musiał znać Pythona? O tym rozmawiamy z dr Anną Syczewską z Uniwersytetu SWPS w Krakowie.

Spis treści:
Moda szyta na dane
Projektowanie odzieży od kilku lat coraz częściej wykorzystuje nowoczesne technologie, w tym rozwiązania immersyjne i algorytmy AI.
- Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje świat mody i modelingu, wpływając na każdy aspekt - od procesu projektowego i produkcji po marketing oraz doświadczenia klientów - mówi dr Anna Syczewska.
AI analizuje trendy, historię sprzedaży, preferencje konsumentów. Pomaga nie tylko tworzyć kolekcje, ale też przewidywać, co się sprzeda, i skracać czas wprowadzania nowych produktów na rynek. To nowy standard - i szansa na bardziej zrównoważoną produkcję.

Z masówki w stronę personalizacji
Współczesny konsument nie chce już ubrań "dla wszystkich". Chce czegoś dopasowanego do siebie - do stylu, sylwetki, codzienności. Tu właśnie AI robi różnicę.
- Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje personalizację w modzie, umożliwiając dopasowanie oferty do indywidualnych potrzeb klientów - tłumaczy ekspertka.
Nike By You, Levi’s, Stitch Fix - wszystkie te marki opierają się na algorytmach, które uczą się gustów klientów i tworzą rekomendacje oparte na realnych danych.
Modelki bez przeszłości (i przyszłości)
Cyfrowi modele zdobywają kampanie reklamowe i zasięgi. Shudu Gram, Lil Miquela, Noonoouri - ich wizerunek jest zawsze pod kontrolą, nigdy się nie starzeją i nigdy nie powiedzą czegoś "nie na temat".
- Marki coraz częściej sięgają po wirtualne postacie, ponieważ są one w pełni kontrolowane - nie mają życia osobistego, są do dyspozycji 24/7, nie mają emocji, w tym skandali, nie starzeją się i można je dowolnie dostosowywać do wizerunku firmy - mówi dr Syczewska.
Ale AI nie wyklucza obecności ludzi w modzie. Wręcz przeciwnie.
"Mimo rosnącej popularności cyfrowych postaci, ich całkowite zastąpienie ludzi wydaje się mało prawdopodobne. Prawdziwi modele nadal odgrywają kluczową rolę w branży, ponieważ ludzie ufają autentycznym doświadczeniom i emocjom".
Zakupy przyszłości? Już tu są
Virtual try-on, awatary, które przymierzają ubrania za nas, algorytmy, które wybierają stylizacje - to nie eksperymenty, to codzienność.
- Wirtualne przymierzalnie, wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość (AR) i AI, eliminują konieczność fizycznego mierzenia ubrań - wyjaśnia dr Syczewska. - AI odgrywa kluczową rolę w tym, jak konsumenci doświadczają mody - zarówno w świecie rzeczywistym, jak i cyfrowym.
Czy AI odbierze pracę ludziom z branży?
To pytanie często pojawia się, gdy mówimy o automatyzacji. Ale moda nie jest tylko zestawem danych. Jest też emocją.
- Chociaż AI zmienia zasady gry, całkowite wyeliminowanie ludzi z branży jest mało prawdopodobne" - podkreśla ekspertka. - Kreatywność i emocjonalne zaangażowanie projektantów, stylistów, fotografów, czy modeli/modelek nadal są kluczowe. Sztuczna inteligencja nie posiada empatii, nie ma emocji - a to one są motorem kreatywności.
Równolegle rośnie znaczenie kompetencji technologicznych - bo moda przyszłości to właśnie połączenie człowieka i maszyny.
Phygital, czyli moda hybrydowa
Świat fizyczny łączy się z cyfrowym - i to nie tylko w komunikacji, ale w samej strukturze pokazów, kolekcji i doświadczeń konsumenckich.
- Wiele firm stosuje podejście phygital (połączenie fizycznego i cyfrowego świata), np. Prada i Gucci łączą cyfrowe pokazy z tradycyjnymi eventami, a Balmain stworzył wirtualnego projektanta, który współpracuje z ludźmi - mówi dr Syczewska.
Moda przyszłości nie będzie ani tylko cyfrowa, ani tylko ludzka
AI nie zastąpi projektantów - ale może być ich największym wsparciem. Bo najlepsze rzeczy dzieją się tam, gdzie kreatywność spotyka technologię.
- Połączenie technologii z ludzką kreatywnością może być kluczem do sukcesu branży modowej w dobie AI - podsumowuje dr Anna Syczewska.