Kontrole w kuratoriach oświaty w całej Polsce. Wyniki nie pozostawiają złudzeń. Dzieci cierpią, specjaliści alarmują

Opublikowano wyniki kontroli w kuratoriach oświaty w całej Polsce przeprowadzonej przez Fundację GrowSPACE. Wykazała ona nieścisłości w działaniach dotyczących zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Placówkom zadano pytania o prowadzone przez nich inicjatywy, a w odpowiedziach można zauważyć liczne rozbieżności. Widać je również szczególnie na przykładzie Małopolski.

Dominik Kuc z Fundacji GrowSPACE przestawił wyniki kontroli przeprowadzonej w kuratoriach oświaty
Dominik Kuc z Fundacji GrowSPACE przestawił wyniki kontroli przeprowadzonej w kuratoriach oświatymateriały prasowe

Kontrole w kuratoriach oświaty

Fundacja GrowSPACE, odpowiadająca za Ranking Szkół Przyjaznych LGBTQ, opublikowała wyniki kontroli w kuratoriach oświaty. Dotyczyła ona realizowania przez kuratoria działań na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Wykazano nieścisłości w działaniach w kilku regionach w Polsce.

Kontrole były prowadzone w 16 kuratoriach oświaty w całej Polsce od lutego. W ramach dostępu do informacji publicznej placówkom zadano szereg pytań:

  • jakie programy są realizowane na terenie danego województwa przez kuratorium, 
  • które z nich są kierowane do nauczycieli i nauczycielek, a które do uczniów i uczennic,
  • ile szkół wzięło w nich udział. 

Wyniki przeprowadzonych kontroli

Ustalenia po przeprowadzeniu kontroli pokazują rozbieżności w odpowiedziach kuratoriów:

5 kuratoriów oświaty (warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, małopolskie, zachodniopomorskie) twierdzi, że działania na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży nie mieszczą się w ich kompetencjach.

4 kuratoria oświaty (kujawsko-pomorskie, łódzkie, opolskie, dolnośląskie) deklarują, że działania nie są prowadzone i/lub wzięło w nich udział 0 szkół.

7 kuratoriów oświaty (podkarpackie, wielkopolskie, pomorskie, świętokrzyskie, lubuskie, śląskie, mazowieckie) oznajmia, że prowadzi działania profilaktyczne w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. 3 instytucje podają dokładne ilości szkół, które są zaangażowane w działach, co świadczy o istnieniu procedur monitorowania efektów.

Kontrola wykazała zatem nieścisłości w zakresie różnic w działaniach w różnych regionach. Nie istnieje spójna linia działania pomiędzy kuratoriami oświaty, co uniemożliwia równy dostęp do psychoedukacji dla dzieci i młodzieży oraz nauczycieli i nauczycielek z całego kraju. Działania podejmowane są wybiórczo przez niektóre instytucje, ponieważ część nie widzi ich zasadności lub własnej roli
podkreśla Dominik Kuc, odpowiedzialny za kontrole

Nieścisłości na przykładzie Małopolski

Inicjatorzy kontroli podkreślają nieścisłości w działaniach kuratoriów oświaty na przykładzie Małopolski. Fundacja GrowSPACE podaje, że Małopolska Kuratorka Oświaty Barbara Nowak niejednokrotnie deklarowała m.in. w swoich wpisach na Twitterze czy wypowiedziach dla mediów, że wspiera dzieci i młodzież oraz ich zdrowie psychiczne.

Mimo tego małopolskie kuratorium oświaty znalazło się wśród placówek, które deklarują, że działania na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży nie leżą w zakresie ich kompetencji.

To absurdalne, że właśnie Małopolskie Kuratorium Oświaty, które jednocześnie tworzy nagonkę na dyrektora szkoły z Tarnowa, deklaruje brak działań na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży na terenie swojego województwa. Ten brak działań może wynikać z tego, ze partyjni kuratorzy są uzależnieni od Ministra Czarnka. Działają jak zbrojne ramię prawicowej linii rządu
dodaje Dominik Kuc

Jak powinny wyglądać działania kuratoriów?

Fundacja GrowSPACE zaznacza, że choć na mocy ustawy o prawie oświatowym kuratoria są zobowiązane do współdziałania z innymi instytucjami np. z ośrodkami doskonalenia nauczycieli czy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, to nie jest to normą w całej Polsce.

Na podstawie przedstawionych działań przez kuratorium pomorskie czy podkarpackie inicjatorzy kontroli podają przykłady dobrych praktyk. Należą do nich:

  • działania profilaktyczne, 
  • działania edukacyjne dla nauczycieli i nauczycielek, 
  • organizacja konferencji, 
  • organizacja spotkań z dyrekcjami placówek z całego województwa, 
  • konsultowanie i diagnozowanie sytuacji ze współudziałem szkół.

Autorzy podjętych działań zwracają uwagę na to, jak duże jest zapotrzebowanie społeczne na programy w zakresie zdrowia psychicznego. Od miesięcy obserwowany jest bowiem kryzys zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.

Specjaliści i specjalistki alarmują, że na skutek izolacji oraz pandemii ilość stanów depresyjnych i lękowych wśród osób do 18. roku życia wzrosła o 1/3. Z kolei liczba prób samobójczych podejmowanych przez młode pokolenie od 2020 roku wzrosła o 150%.

RPD zapowiada kontrole w szkołach

Ranking Szkół Przyjaznych LGBTQ+ to projekt zainicjowany przez warszawskiego aktywistę, Dominika Kuca, w 2018 roku. W ewaluacji szkół biorą udział uczniowie i nauczyciele. Na podstawie zebranych opinii tworzony jest ranking oraz mapa szkół.

Niedawno Rzecznik Praw Dziecka, Mikołaj Pawlak zapowiedział kontrole szkół, które zajęły w tegorocznym rankingu najwyższe miejsca. W odpowiedzi organizatorzy inicjatywy przedstawili tarczę prawną dla szkół - narzędzie dla dyrekcji, aby odeprzeć kontrole i uzasadnić, że działania antydyskryminacyjne wpisują się w prawo i działalność szkół.

Ewa Minge o raku: "Z dziesięciu osób przeżyłam tylko ja". "Zdanowicz pomiędzy wersami"INTERIA.PL
Styl.pl
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas