Kontrole w kuratoriach oświaty w całej Polsce. Wyniki nie pozostawiają złudzeń. Dzieci cierpią, specjaliści alarmują
Opublikowano wyniki kontroli w kuratoriach oświaty w całej Polsce przeprowadzonej przez Fundację GrowSPACE. Wykazała ona nieścisłości w działaniach dotyczących zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Placówkom zadano pytania o prowadzone przez nich inicjatywy, a w odpowiedziach można zauważyć liczne rozbieżności. Widać je również szczególnie na przykładzie Małopolski.
Fundacja GrowSPACE, odpowiadająca za Ranking Szkół Przyjaznych LGBTQ, opublikowała wyniki kontroli w kuratoriach oświaty. Dotyczyła ona realizowania przez kuratoria działań na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Wykazano nieścisłości w działaniach w kilku regionach w Polsce.
Kontrole były prowadzone w 16 kuratoriach oświaty w całej Polsce od lutego. W ramach dostępu do informacji publicznej placówkom zadano szereg pytań:
- jakie programy są realizowane na terenie danego województwa przez kuratorium,
- które z nich są kierowane do nauczycieli i nauczycielek, a które do uczniów i uczennic,
- ile szkół wzięło w nich udział.
Ustalenia po przeprowadzeniu kontroli pokazują rozbieżności w odpowiedziach kuratoriów:
5 kuratoriów oświaty (warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, małopolskie, zachodniopomorskie) twierdzi, że działania na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży nie mieszczą się w ich kompetencjach.
4 kuratoria oświaty (kujawsko-pomorskie, łódzkie, opolskie, dolnośląskie) deklarują, że działania nie są prowadzone i/lub wzięło w nich udział 0 szkół.
7 kuratoriów oświaty (podkarpackie, wielkopolskie, pomorskie, świętokrzyskie, lubuskie, śląskie, mazowieckie) oznajmia, że prowadzi działania profilaktyczne w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. 3 instytucje podają dokładne ilości szkół, które są zaangażowane w działach, co świadczy o istnieniu procedur monitorowania efektów.
Czytaj także: Polska największym homofobem Unii Europejskiej. Czwarty raz z rzędu
Inicjatorzy kontroli podkreślają nieścisłości w działaniach kuratoriów oświaty na przykładzie Małopolski. Fundacja GrowSPACE podaje, że Małopolska Kuratorka Oświaty Barbara Nowak niejednokrotnie deklarowała m.in. w swoich wpisach na Twitterze czy wypowiedziach dla mediów, że wspiera dzieci i młodzież oraz ich zdrowie psychiczne.
Mimo tego małopolskie kuratorium oświaty znalazło się wśród placówek, które deklarują, że działania na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży nie leżą w zakresie ich kompetencji.
Fundacja GrowSPACE zaznacza, że choć na mocy ustawy o prawie oświatowym kuratoria są zobowiązane do współdziałania z innymi instytucjami np. z ośrodkami doskonalenia nauczycieli czy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, to nie jest to normą w całej Polsce.
Na podstawie przedstawionych działań przez kuratorium pomorskie czy podkarpackie inicjatorzy kontroli podają przykłady dobrych praktyk. Należą do nich:
- działania profilaktyczne,
- działania edukacyjne dla nauczycieli i nauczycielek,
- organizacja konferencji,
- organizacja spotkań z dyrekcjami placówek z całego województwa,
- konsultowanie i diagnozowanie sytuacji ze współudziałem szkół.
Autorzy podjętych działań zwracają uwagę na to, jak duże jest zapotrzebowanie społeczne na programy w zakresie zdrowia psychicznego. Od miesięcy obserwowany jest bowiem kryzys zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
Specjaliści i specjalistki alarmują, że na skutek izolacji oraz pandemii ilość stanów depresyjnych i lękowych wśród osób do 18. roku życia wzrosła o 1/3. Z kolei liczba prób samobójczych podejmowanych przez młode pokolenie od 2020 roku wzrosła o 150%.
Ranking Szkół Przyjaznych LGBTQ+ to projekt zainicjowany przez warszawskiego aktywistę, Dominika Kuca, w 2018 roku. W ewaluacji szkół biorą udział uczniowie i nauczyciele. Na podstawie zebranych opinii tworzony jest ranking oraz mapa szkół.
Niedawno Rzecznik Praw Dziecka, Mikołaj Pawlak zapowiedział kontrole szkół, które zajęły w tegorocznym rankingu najwyższe miejsca. W odpowiedzi organizatorzy inicjatywy przedstawili tarczę prawną dla szkół - narzędzie dla dyrekcji, aby odeprzeć kontrole i uzasadnić, że działania antydyskryminacyjne wpisują się w prawo i działalność szkół.
Zobacz również: Na kolejnych uczelniach powstają organizacje LGBTQ. Studenci walczą o swoje prawa