Przedstawiciele pokolenia Z wyznaczają nowe trendy. Czego można się od nich nauczyć?
Pewni siebie, otwarci, ze specyficznym poczuciem humoru, świadomi i aktywni społecznie – to tylko niektóre cechy określające pokolenie Z. Choć moda nie jest dla nich najistotniejsza, chętnie wyrażają siebie poprzez ubiór. Za jakimi trendami w roku 2023 będą podążać młodzi ludzie i skąd czerpią inspiracje?
Kto należy do pokolenia Z?
Pokolenie Z to tzw. pokolenie cyfrowe czy też internetowe. Uznaje się, że należą do niego osoby urodzone po roku 1995. Nie czytają papierowych gazet, a inspiracje czerpią przede wszystkim z mediów społecznościowych. Przedstawiciele pokolenia Z dorastali w czasach dobrobytu, wśród najnowszych technologii. Nie mają pojęcia jak wygląda życie bez komputerów, smartfonów i internetu. Ponadto pokolenie Z to osoby ambitne, kreatywne, mają wiele pomysłów na własny biznes, nie przywiązują się też zbytnio do jednego miejsca pracy. Mimo że kupowanie ubrań nie jest dla nich priorytetem, lubią mieć własny styl, wyrażać swój charakter poprzez niecodzienne stylizacje.
Pokolenie Z a moda
Osoby urodzone po roku 1995 są bacznymi obserwatorami modowymi. Podążają za trendami - często nawet sami je tworzą, jednak zdecydowanie bardziej wolą kupować stacjonarnie niż online.
W sklepach z odzieżą szukają wyjątkowych egzemplarzy, tzw. "perełek" o niepowtarzalnych krojach oraz wzorach. Często wybierają multibrandowe sklepy, a nawet second handy, gdzie można znaleźć świetnej jakości, a zarazem unikatowe rzeczy po okazyjnych cenach. Inspiracji modowych szukają na ulicach oraz na Instagramie, TikToku czy Pintereście - wzorują się głownie na stylu znanych influencerów czy modowych blogerów. Ci z kolei zarabiają między innymi na promowaniu luksusowych marek, noszą ubrania znanych projektantów i są zawsze na czasie.
Moda według pokolenia Z - trendy na rok 2023
Osoby poniżej 30 roku życia wiosną 2023 będą stawiać na najbardziej modne w tym sezonie wzory florystyczne, abstrakcyjne oraz zwierzęce. Ponadto długo jeszcze pozostaną wierni stylowi vintage.
Jeżeli chodzi o kroje danych elementów garderoby, pokolenie Z będzie nadal stawiało na wygodę. Oversizowe bluzy, marynarki, t-shirty, kolorowe legginsy królowały i będą królować w ich szafach.
Pokolenie Z stawia także na oryginalne dodatki - np. materiałowe torby z unikatowymi wzorami czy rzucającą się w oczy biżuterię. Zagości ona także w modzie męskiej - młodzi panowie polubią ultramodne zegarki wykonane z drewna.
Ponadto modne już od poprzedniego sezonu crop-topy rodem z lat 90. zostają zdecydowanie przejęte przez Gen Z. Krótkie bluzeczki polecają zestawiać z najbardziej modnymi, szerokimi spodniami z wysokim stanem. Zarzucona na wierzch luźna marynarka oraz buty w stylu "chunky" będą doskonałym dopełnieniem stylizacji w guście pokolenia Z.
Ponadto wiosną 2023 popularnością cieszyć się będą komplety "na luzie". Krótki top i rozszerzane dołem spodnie z wygodnego, dzianinowego materiału, zaczerpnięte z lat 70. obserwować można już od jakiegoś czasu u gwiazd młodego pokolenia.
Modowe priorytety pokolenia Z. Indywidualność, a przed wszystkim ekologia
Pokolenie Z tworzą osoby, które mimo młodego wieku interesują się tematem ekologii, wiedzą jak dbać o środowisko i robią co mogą, by zminimalizować ślad węglowy. Podczas ubraniowych zakupów często wybierają więc rozwiązania, które w niewielkim stopniu szkodzą naszej planecie. Czytają metki, wybierają materiały z recyklingu, szukają używanych, ale świetnej jakości ubrań w sieci. Ponadto lubią wybierać limitowane kolekcje znanych projektantów, stawiają na unikalność projektów i zwracają uwagę na naturalność tkanin.
Projektanci pokolenia Z - im wróży się światową karierę
Z uwagi na ogromne ambicje i chęć samorozwoju pokolenia Z, wśród osób, które są jeszcze przed 30-stką wymienia się wiele wschodzących, utalentowanych projektantów i projektantek, którzy w przyszłości mogą zrobić ogromną karierę. W zestawieniu podaje się m.in.
- 26-letniego Stevena Stokey-Daley'a i jego markę S.S. DALEY, która przeciwdziała stereotypom przypisywanym odzieży męskiej
- 27-letnią Yueqi Qi, której marka charakteryzuje się m.in. misternymi zdobieniami
- 27-letniego Marshalla Columbia - twórcę marki słynącej z pluszowych toreb w wibrujących kolorach
- 28-letnią Talię Byre, która projektuje ponadczasowe ubrania pomagające badać brytyjskie dziedzictwo
Wschodzące gwiazdy mody kierują się w swoich projektach tym wszystkim, co charakteryzuje pokolenie Z. Indywidualność, wyjątkowość, klasa, dbałość o detale. Ich projektami inspirują się również polskie gwiazdy. Wystarczy spojrzeć na stylizacje Julii Wieniawy, Wiktorii Gąsiewskiej, Zofii Domalik czy Zofii Wichłacz. Te młodziutkie celebrytki zdecydowanie odnajdują się w trendach swojego pokolenia.