Trendy dietetyczne na 2022 rok
Pandemia mocno zmieniła nasze żywieniowe zwyczaje - zamknięte bary i restauracje sprawiły, że chętniej eksperymentowaliśmy w kuchniach i pokochaliśmy domowe, proste potrawy. A jak będzie w przyszłym roku? Przedstawiamy sześć dietetycznych trendów 2022 - na pewno je pokochacie!
1. Pokarmy wspierające mózg
Rok 2020 był dla na wyjątkowo ciężki, ale jak się okazało, 2021 wcale nie miał w planach nam odpuścić. Stres oraz ciągła obawa o zdrowie i przyszłość sprawiły, że zaczęliśmy poszukiwać produktów wspierających mózg i zdrowie psychiczne. W 2022 roku będą one już prawdziwym dietetycznym hitem!
W przyszłym roku będziemy więc sięgać częściej zarówno po adaptogeny, takie jak Ashwagandha, Gotu Kola czy Bacopa jak i po witaminowe batony i przegryzki wspierające pracę mózgu. Przyjrzymy się także bliżej diecie MIND, która odżywia mózg i poprawia funkcjonowanie układu nerwowego. Jak wykazały badania, MIND daje też obiecujące wyniki w prewencji choroby Alzheimera, która dotyka wiele osób w podeszłym wieku i jak ostrzegają lekarze, będzie zbierać coraz większe żniwo.
2. Napoje funkcjonalne
Zobacz również:
- Popularne napoje trafiły na czarną listę. Prosta droga do cukrzycy
- Kofeina w kosmetykach: na czym polega jej działanie?art. sponsorowany
- Zachowaj młody wygląd na długo! Dobre nawyki w męskiej pielęgnacjiart. sponsorowany
- Siwienie, wypadanie włosów, łupież, przetłuszczanie: najbardziej typowe męskie problemy z włosamiart. sponsorowany
Producenci napojów funkcjonalnych wzbogacają je o takie składniki jak wspomniane już adaptogeny, zioła czy probiotyki i przekonują, że to najszybszy sposób na dostarczenie do organizmu niezbędnych składników, łagodzenie stresu i wsparcie odporności.
3. Wegetarianizm i weganizm
Z każdym rokiem przybywa osób, które decydują się przejść na dietę wegetariańską lub wegańską - nie inaczej będzie także w roku 2022. Jak wynika z badań, jednym z powodów, dla których coraz częściej rezygnujemy z mięsa jest mnogość opcji roślinnych. Po wegańskie pasztety, parówki czy kebaby sięgają już nie tylko weganie, ale także mięsożercy, co w efekcie skłania ich do zmiany diety na bardziej etyczną. Alternatywne mięsa są nie tylko coraz zdrowsze i smaczniejsze, ale zdecydowanie bardziej przypominają białko, które z założenia mają zastąpić.
Międzynarodowa Rada Informacji o Żywności (IFIC) przekazała niedawno, że już aż dwie trzecie Amerykanów zgłasza spożywanie roślinnych alternatyw mięsnych. Coraz więcej osób decyduje się także na przejście na fleksitarianizm, który polega na jedzeniu warzyw i owoców z okazjonalnym włączeniem mięsa, jajek i nabiału.
4. Owocowe octy
Nasze babcie z powodzeniem stosowały ocet jabłkowy, by wzmacniać odporność, dbać o figurę i o właściwy poziom cukru we krwi. Dziś owocowe toniki znów wracają do łask, a w przyszłym roku mają być prawdziwym dietetycznym hitem. Ponieważ jedną z wad picia octu jest zawarty w nim kwas, powodujący erozję szkliwa zębów, bezpieczniejszą opcją jest dodawanie go do sosów sałatkowych, koktajli, a nawet napojów bezalkoholowych.
5. Smaki Ameryki Południowej
Rok 2022 będzie należał do kuchni południowoamerykańskiej, ale moda na południowe smaki już trwa w najlepsze. Spice House odnotował, że tylko w 2021 roku popyt na przyprawę chilli aji amarillo wzrósł aż o 50 proc.! Chili aji amarillo dodawane jest do takich peruwiańskich potraw jak ceviche i sos huancaina, który zazwyczaj podaje się na ziemniakach i jajkach na twardo. Mniej wykwalifikowani kucharze mogą posypać nim także jajecznicę.
W przyszłym roku wzrośnie także popularność empanadas. Pieczone pierożki z pikantną wołowiną i warzywami triumfalnie wkroczą do restauracji i barów na całym świecie!
6. Zero waste i niemarnowanie żywności
Ekolodzy od lat apelują o zaprzestanie marnowania żywności, a ruch zero waste z każdym rokiem zyskuje nowych zwolenników. Nie inaczej będzie w 2022 roku - przestaniemy marnować żywność, ograniczymy konsumpcjonizm i dwa razy zastanowimy się zanim wyrzucimy nieświeże jedzenie do kosza. W nadchodzącym roku walka z marnotrawieniem żywności stanie się głównym i centralnym tematem zarówno nowych, jak i ugruntowanych marek i pojedynczych konsumentów.
***
Zobacz również: